Het project Energiegemeenschap Volger betreft de opzet van een Energiegemeenschap voor bedrijventerrein de Volger. Initiatiefnemer is Energiecoöperatie Graft de Rijp, maar we willen dit uitvoeren in nauwe samenwerking met de betreffende ondernemers en met de gemeente Alkmaar. We zijn er van overtuigd dat samenwerking de sleutel is om meer grip te krijgen op het energiegebruik:
- door het delen van aansluitcapaciteit;
- door het maken van afspraken over tijdstippen van afname;
- door gebruik te maken van een Energie Management Systeem;
- door het collectief maken van afspraken met leveranciers;
- door gezamenlijk te investeren in extra capaciteit en opslag.
Wat is een ‘Energiegemeenschap’
Een energiegemeenschap is een samenwerkingsverband om zo slim mogelijk met beperkte hulpmiddelen om te gaan. Bijvoorbeeld: op de momenten dat De Boer zijn vrachtwagens wil laden heeft ECGR zijn aansluiting niet nodig, omdat dan de zon toch niet schijnt. Door contractueel af te spreken dat De Boer de extra capaciteit van ECGR alleen ‘s nachts gebruikt komt er feitelijk extra capaciteit beschikbaar. Een andere mogelijkheid is om gezamenlijk te investeren in accu’s, om juist op piekmomenten extra capaciteit te kunnen bieden. Die accu’s zouden ook gebruikt kunnen worden om zelf opgewekte zonnestroom tijdelijk op te slaan en te gebruiken om momenten dat het nodig is. Ook op het gebied van warmte kan samenwerking zinvol zijn. Door samen te werken op het gebied van bodemenergie kunnen de kosten per deelnemer lager uitvallen.
Een uitgebreide introductie is de ‘Praktische gids voor energiegemeenschappen’:
https://energievanutrecht.nl/praktische-gids-voor-energiegemeenschappen/
Doelstellingen
De op te zetten energiegemeenschap ‘Volger’ heeft als doelstelling:
- Reduceren problematiek netcongestie.
- Reduceren gebruik fossiele brandstof.
- Reduceren afhankelijkheden energievoorziening.
- Vergroten autonomie energievoorziening.
- Kostenreductie energievoorziening.
- Voorspelbaarheid energiekosten, ook op langere termijn.
Middelen
De op te zetten energiegemeenschap wil dit realiseren door:
- Delen aansluitcapaciteit.
- Slimme afspraken over tijden van afname.
- Toepassen Energie Management Systeem (EMS).
- Collectieve contractuele afspraken met netbeheerder en energieleveranciers.
- Realisatie opslagcapaciteit (accu’s).
- Zelfopwek (zonnepanelen).
- (Zonodig) Eigen (gesloten) elektriciteitsdistributienetwerk.
- (Zonodig) Aanleg ZLT warmtenetwerk.
- (Zonodig) Toepassen aquathermie, riothermie, bodemenergie en WKO.