Achtergrondinformatie

geschreven door Bart Valom 19-4-2025

Uit de grafiek blijkt dat de elektriciteitsprijs afneemt naarmate het aandeel zon en wind toeneemt. Logisch: stroom van zon en wind is ERG goedkoop geworden, maar als het niet waait en de zon niet schijnt moet fossiel (gas dus) de stroomproductie overnemen. En als er verstoringen zijn bij de toevoer (zoals bij oorlogen) dan is dat sterk te merken in de stroomprijs.

Martien Visser, lector Energietransitie Hanze universiteit Groningen, waarschuwt al langer voor de kwetsbaarheid van onze energievoorziening:
https://www.energiepodium.nl/artikel/de-prijs-van-kwetsbaarheid (13-1-2025)
https://www.energiepodium.nl/artikel/de-waarde-van-wendbaarheid (13-4-2022).
De vorming van een energiegemeenschap kan er aan bijdragen daar meer grip op te krijgen!

Belangrijk om je te realiseren is dat er over de kale stroomprijs van ca 5 ct/kWh 10,88 ct energiebelasting betaald moet worden. En over de som nog 21% BTW.
Ook op gas moet energiebelasting betaald worden (58,3 ct/m3) en BTW.
Grootverbruikers daarentegen betalen maar 0,188 ct/kWh en 4,886 ct/m3.

In het verbruikspatroon zijn twee piekperioden te herkennen: een ochtendpiek en een avondpiek. In de grafiek is ook te zien dat de stroomprijs in de winter hoger is dan in de zomer en door de week hoger dan in het weekend.

Door het slim inspelen op verbruikspatronen valt ook geld te besparen en kan beter gebruik gemaakt worden van het bestaande netwerk.